De perfecte manier om je online marketingbudget te verspillen

online marketing adwords budget landing pagesDe online marketingketen is niet zo gek ingewikkeld: je lokt je doelpubliek naar je site met je content, daar laat je ze kennis maken met je bedrijf en product en vervolgens converteer je ze, al dan niet met het achterlaten van een mailadres als tussenstap, tot klanten. Geen hogere wiskunde. Of wel?

Online marketing is wat dat betreft helemaal niet zo anders dan offline marketing. Zo kreeg ik laatst een folder in de bus van een kledingwinkel die uitverkoop had. Bermuda’s, polo’s, overhemden met korte mouwen, spijkerbroeken: ze stonden allemaal op mijn ‘moet ik er eigenlijk nog een paar van hebben’-lijstje dus ik bewaarde de folder en sleepte mijn gezin op zaterdagmiddag naar die winkel.

Hallo, ik ben een klant…

Geweldig! Fantastisch! Ik bedoel, het zal een lieve duit gekost hebben om die folder samen te stellen en te laten ontwerpen, drukken en verspreiden. Als de klanten dan, dankzij die dure folder, op je aanbiedingen afkomen spring je als ondernemer een gat in de lucht.
Niet helemaal. Het eerste wat me opviel toen ik de winkel binnenkwam was dat er nergens kortingsbordjes hingen. Raar, want in de folder stonden allemaal van die felle ‘50%-sterren’. Het gevolg was dat ik niet kon zien welke kleren nou onder de actie vielen en welke niet. Er waren wel een paar van die mooie folders op een soort stalen rek gehangen, maar geen van de artikelen die erin stonden kon ik in de winkel terugvinden. De twee personeelsleden waren druk met elkaar in gesprek en zo gebeurde het dat deze klant, die in principe zijn pinpas al in zijn hand had om een paar honderd euro uit te geven, omdraaide en wegliep. Thuis ging de folder bij het oud papier, net als in de toekomst alle folders van deze winkel.

Zo verspil je je AdWords-budget, in 1 eenvoudige stap

Dom hè, van zo’n ondernemer? En toch is deze aanpak in de online marketing heel gewoon. Klik maar eens op een Google-advertentie of op een gesponsord zoekresultaat. Hoe vaak kom je dan niet gewoon op de homepage van een bedrijf terecht? Met een sidebar met allerlei keuzes, een hoofdmenu in beeld en een heleboel producten die helemaal niet relevant waren voor mijn zoekactie? Is je site heel erg mooi en ben ik heel gemotiveerd om iets bij je te gaan kopen, dan ga ik misschien wel zoeken in al die keuzes. Heel misschien. Maar de gemiddelde Google-bezoeker heeft die motivatie niet. Die is op je site omdat ze naar ‘trouwlocatie Zwolle’ zocht. Laat haar dan dus zien wat je te bieden hebt als trouwlocatie en val haar niet lastig met het viergangen lentemenu. Klik, weg is je klant. En weer een paar euro marketingbudget verspild.

Je weet wat je klant wil, doe er iets mee

Wat ik hierboven zei over on- en offline marketing klopte trouwens niet helemaal. Online marketing verschilt wel degelijk van offline marketing op één fundamenteel punt: we weten veel meer over onze potentiële klanten. Een gedrukte folder gaat op goed geluk door 30.000 brievenbussen, maar van een Google-bezoeker weten we precies wat hij zoekt. We gebruiken die zoekactie om onze advertenties en SEO te targeten, maar om ons marketingbudget effectief te besteden moeten we de stap daarna ook op orde hebben.

Een landingspagina

Dat betekent: een landingspagina maken. Over landingspagina’s wordt heel veel voodoo verspreid en er valt heel erg veel aan te testen en optimaliseren. Een niet-optimale landingspagina is echter al heel erg veel beter dan geen landingspagina dus probeer eens een pagina te maken met de volgende eigenschappen:

  • Korte, bondige informatie (liefst in de vorm van een puntenlijstje) over je product
  • Een duidelijke (en ik bedoel duidelijke, zie ook hier) call to action
  • Geen links behalve de call to action
  • Een aangename, duidelijke vormgeving met grote letters, niet te veel woorden per regel en niet te veel franje

Koppel deze pagina aan je advertenties (online of offline) of aan je linkbuilding- en SEO-inspanningen en hou je conversiecijfers in de gaten. Ik beloof je dat je ineens veel minder van je marketingbudget in een bodemloze put gooit.

P.S.: een goede infographic over landing pages staat hier op Formstack.

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?

One Reply to “De perfecte manier om je online marketingbudget te verspillen”

Comments are closed.