Recensie: Zakelijk twitteren voor gevorderden (in 60 minuten)

recensie http://www.haystack.nl/main/index.php/nu-in-de-boekhandel/item/zakelijk-twitteren-voor-gevorderden-in-60-minutenAlle kennis die je nodig hebt over online marketing kun je online bij elkaar schrapen uit blogs en gratis e-books. Maar soms is het ook wel eens prettig om eens rustig te gaan zitten, weg van je beeldscherm, en al die kennis op een gestructureerde manier tot je te nemen. Daarvoor is een prachtig apparaat uitgevonden, dat ‘boek’ genoemd wordt ;-) Het boek waar ik het over heb is Zakelijk twitteren voor gevorderden van online marketeer Maaike Gulden. Dat verscheen een tijdje terug in de reeks ‘Digitale trends en tools’ van uitgeverij Haystack.

Voor gevorderden?

De techniek van het marketen via Twitter is inmiddels zeer geavanceerd en er valt zelfs voor de grootste goeroe altijd nog wel wat te leren. Als een boek Zakelijk twitteren voor gevorderden heet, dan verwacht je dus heel wat. Afhankelijk van wat je onder ‘gevorderden’ verstaat kan dit boekje dan een beetje teleurstellen. Maar dat is eigenlijk alleen kritiek op de titel, want inhoudelijk is het een hele degelijke samenvatting van wat er nodig is om met je merk of bedrijf serieus op Twitter aan de gang te gaan.

Zakelijk twitteren, stap voor stap

Na een inleidend hoofdstuk over het waarom van zakelijk twitteren volgt een hoofdstuk met de belangrijkste fouten die zakelijke twitteraars maken. Hoewel ik vooral qua consistentie (valkuil nummer 7 in het boek) zelf geen heilige ben, las ik hier niet veel nieuws. De volgende 9 hoofdstukken laten zien hoe je jezelf profileert, een community opbouwt, je klanten van dienst bent en uiteindelijk ook verkopen sluit met behulp van Twitter. Daarin is het boek zo volledig als je ‘in 60 minuten’ maar kunt zijn en dus een uitstekend startpunt.

Hoe persoonlijk moet je zijn

Interessant vind ik de aandacht die Gulden geeft aan ‘persoonlijk zijn’ op Twitter. Zo adviseert ze om een foto te gebruiken in plaats van een bedrijfslogo of om foto’s van twitterende medewerkers althans op je twitterprofiel te zetten. Ook een persoonlijke tweet af en toe hoeven we niet te schuwen volgens Gulden, want ‘op Twitter liggen privé en zakelijk nu eenmaal dicht bij elkaar’: Veel berichten lijken misschien niet interessant, maar persoonlijke berichten geven wel een inkijkje in je leven, een beeld van wie je bent en wat je bezighoudt. Dat heeft ook zakelijk een functie, want mensen doen zaken met mensen die ze aardig vinden en werk gunnen.

Twitter en je website

Waar Gulden ook de nadruk op legt is het combineren en in lijn brengen van Twitter met je site en blog. Enerzijds kan dat door tweets (bijvoorbeeld positieve opmerkingen over je producten) te embedden op je site, anderzijds door je blog te promoten in de sociale conversatie. Dat strookt met mijn overtuiging dat dingen als ‘zakelijk bloggen’ en ‘social media marketing’ niet los van elkaar staan, maar twee ingrediënten zijn van hetzelfde gerecht.

Twitter Cards

In het laatste hoofdstuk van het boek noemt Gulden nog een paar geavanceerde technieken waar ik zelf nog geen ervaring mee heb: adverteren op Twitter, Twitter Cards en Twitter Amplify. Cards is interessant, omdat het de mogelijkheid biedt om je content in de webinterface van Twitter prominent te laten zien. Zeker iets waar ik binnenkort mee ga prutsen.

Voor gevorderden!

En zo heeft de gevorderde twitteraar zeker wat geleerd. In een relatief korte leestijd kun je, even weg van je telefoon en je computer, met dit boek heel veel kennis opdoen over zakelijk twitteren. Die kennis is zo verwoord dat je er ook meteen mee aan de slag kan. Geen vage concepten en goeroe-gezever, gewoon praktisch advies en duidelijke taal. Een aanrader.

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?