Moet mijn blog op mijn bedrijfspagina staan of op een aparte site?

homepageBeste Bouke, je onderstreept het belang van zakelijk bloggen. Ik doe dit al twee jaar met veel plezier voor mijn eigen bedrijf, maar mijn blog staat los van mijn website (Het is een lang verhaal hoe dat zo gekomen is). Is het zakelijk gezien slimmer om beide te integreren, helpt dat mijn score in Google en zo ja, hoe? Ik dacht namelijk voordeel te creëren door beide regelmatig onderling te linken.

Op de vraag van Liesbeth is een simpel antwoord: je schrijft je blog om mensen (en Google) te interesseren voor je producten. En die staan op je bedrijfssite. Daarom moet je blog een integraal deel zijn van je zakelijke site.

Van blog naar productpagina

Wat de mensen betreft is dat logisch. Ze komen op je site omdat ze een blogpost hebben gevonden, via een zoekmachine of op social media, die ze interesseert. Staat die post op jouw bedrijfssite, dan zien ze bovenin in het menu als het goed is de pagina’s waarop jij jouw bedrijf en producten in het zonnetje zet. Het grote converteren is begonnen!

Wat Google betreft werkt het gedeeltelijk hetzelfde. Iedere pagina die je aanmaakt op je blog is een nieuwe kans om links te verzamelen. Die links gaan allemaal naar het domein van jouw bedrijfssite. Wat Google dus op den duur gaat zien is een heleboel links naar www.mijngeweldigebedrijf.nl. Dat resulteert in een hogere score voor dat domein en er zijn veel berichten dat de ranking van het domein belangrijker aan het worden is dan de ranking van individuele pagina’s, Dat komt omdat Google SEO’ers wil weren die 1 landing page maken en daar dan heel intensief linkbuilding op gaan doen. Bloggers die regelmatig nieuwe, relevante content publiceren krijgen juist steeds meer liefde van de zoekgigant.

Heen en weer linken

Wat het heen en weer linken betreft: het is maar de vraag of je daar wat van hebt. Links die geen ‘eenrichtingsverkeer’ zijn laden al gauw de verdenking van ‘linkruil’ op zich en zullen dus niet veel doen voor je Google-score. Het zou zelfs kunnen zijn dat je er een straf voor krijgt.

Makkelijk gezegd

Maar Bouke, zullen sommigen nu vragen, als je dat allemaal zo goed weet, waarom heb jij dan www.tekstendata.nl op je visitekaartjes staan en blog je op www.boukevlierhuis.nl? Tja, dat is net als bij Liesbeth een lang verhaal. Wat ga je eraan doen, dat is de vraag.

Weghalen? Doorlinken? Laten staan?

De oplossing die ik voorlopig gekozen heb is het helemaal weghalen van de Tekst & Data site en het doorlinken van de URL naar een informatiepagina op dit blog. Ondertussen ben ik wel bezig met een nieuwe bedrijfssite, maar die zal voornamelijk als portfolio gaan dienen voor potentiële klanten. Het blog- en SEO-werk blijf ik dus hier op boukevlierhuis.nl verrichten. Niet ideaal, maar soms sleep je nou eenmaal historie met je mee. Welke oplossing je daarvoor kiest hangt af van wat je plannen zijn, hoeveel bezoekers beide sites trekken en hoe de sites nu scoren in Google. Ik zou in ieder geval wel adviseren om te zorgen dat beide sites goede, up to date informatie bevatten over je diensten of producten en vervolgens alle content- en SEO-inspanningen te concentreren op de site die op dit moment het beste scoort.

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?

2 Replies to “Moet mijn blog op mijn bedrijfspagina staan of op een aparte site?”

  1. Dank je wel Bouke, helder verhaal!
    Nu nog een oplossing bedenken ;-)

Comments are closed.