Linkbuilding do’s en don’ts

ketting‘Je leest verschillende dingen over de waarde van in- en uitgaande links voor je vindbaarheid bij Google. Hoe zit dat nou echt? Wat is waardevol en wat kun je beter achterwege laten?

Deze vraag kreeg ik van Marca van den Broek. Het is een moeilijke vraag ook. Het is namelijk een hele toer om op de duizenden blogs over dit onderwerp feit, opinie en onzin van elkaar te scheiden. Ik zal een poging doen.

Wat wil Google eigenlijk?

Er wordt ontzettend veel gespeculeerd over wat het Google-zoekalgoritme nou eigenlijk doet, maar hoe het precies werkt is geheim en zal dat ook wel grotendeels blijven. Waar Google geen geheim van maakt, is wat ze willen bereiken met alle updates van hun software: ze willen de beste zoekresultaten bieden bij de ingegeven zoektermen. Daarom verschuift al jaren de focus van het puur zoeken op zoektermen naar het uitfilteren van de pagina’s met de beste informatie.

Om bovenaan te eindigen in een Google-zoekactie moet je dus niet alleen de juiste zoekwoorden gebruiken, maar ook Google laten zien dat je content biedt die door lezers gewaardeerd wordt. Daarvoor zijn inkomende links belangrijk. Maar niet alle links tellen even zwaar. Het Google-algoritme wordt steeds beter in het herkennen van malafide, geautomatiseerd aangemaakte links.

De vuistregel is dat een link die aantrekkelijk is voor menselijke websurfers ook wordt gewaardeerd door de Googlebot. Net als schrijven voor SEO gaat linkbuilden dus steeds meer over waarde bieden. Vraag je dus bij alle links af: zou ik er zelf op klikken? Is het antwoord ‘ja’, dan zit je hoogstwaarschijnlijk qua linkbuilding ook goed.

Steeds slimmer

Over schrijven voor SEO gesproken. Ook dat is niet meer wat het geweest is. Google gaat namelijk ook met de zoekwoorden zelf steeds slimmer om. Je hoeft dus niet meer precies de zoektermen die mensen intikken in je artikelen te gebruiken. Google zal zelf wel de vertaling maken van ‘hout kachels omgeving Arnhem’ naar ‘houtkachel in de buurt van Arnhem’. Dat geldt zowel voor de teksten van je artikelen als voor de anchor tekst (de tekst die naar jouw site gelinked staat). Lieve copywriters en online marketeers, het overnemen van de spelfouten en foutieve spaties van googleaars is dus ook al lang niet meer nodig. Sterker nog: hoe natuurlijker anchorteksten en artikelen overkomen, hoe hoger links door Google gewaardeerd zullen worden.

Don’ts

Voor ‘slechte’ links kun je bij Google een behoorlijke boete krijgen. Dat betekent dat je pagina’s lager in de zoekresultaten staan, omdat je op oneerlijke manieren aan links bent gekomen. Om dat te vermijden kun je de volgende dingen beter laten:

  • Inkopen of verkopen van binnenkomende links
  • Plaatsen van links op portal sites
  • Het gebruiken van tools om (geautomatiseerd) links naar je pagina te maken
  • Links ‘uitruilen’ met andere sites
  • Anchor texts met te veel zoekwoorden (dus niet ‘Op zoek naar een tekstschrijver in Zwolle? Klik hier voor een tekstschrijver in Zwolle’, maar ‘Bekijk de site van Bouke Vlierhuis hier’, ingebed in een stuk waarin ‘tekstschrijver’ en ‘Zwolle’ op een natuurlijke manier verwerkt zijn)
  • Gastbloggen en article marketing op sites die daar speciaal voor zijn opgezet
  • Links op sites of in artikelen die niets met jouw onderwerp te maken hebben

Huur je een online marketeer in voor linkbuilding, realiseer je dan dat er nog genoeg bureautjes zijn die zich met deze contraproductieve technieken bezighouden. Maak dus duidelijk afspraken over wat wel en wat niet acceptabel is.

Do’s

Wat moet je dan wel doen? Het komt erop neer dat er voor linkbuilding geen makkelijke weg meer is. Google is bezig om alle ‘slimme trucjes’ onbruikbaar te maken. Wat overblijft is het bieden van echte waarde: het maken en promoten van content die mensen willen delen. De volgende strategieën zullen dus ook op langere termijn vruchten afwerpen:

  • Update je site regelmatig met relevante content
  • Concentreer je op kwaliteit, niet op kwantiteit
  • Zorg voor links vanuit artikelen op goed gewaardeerde sites met een relevant onderwerp. Dit doe je bijvoorbeeld door (goede) persberichten uit te sturen, door relevant onderzoek te publiceren of door bloggers te vragen je producten te reviewen
  • Schrijf gastblogs voor sites met een goede reputatie
  • Bouw relaties op met anderen in jouw vakgebied, bijvoorbeeld via social media, en zorg dat die naar je content gaan linken
  • Hanteer een natuurlijke verdeling van zoekwoorden in je content, je social media posts en je anchorteksten
  • Vraag mensen om naar je te linken in hun content (dus niet vanaf een linkpagina of iets dergelijks)

YouTube en Google+

Zei ik dat Google optrad tegen alle slimme trucjes? Het zou kunnen zijn dat er uitzonderingen zijn op die regel. Het lijkt er namelijk op dat ze er bij Google niet vies van zijn om hun eigen producten te promoten door het zoekalgoritme een beetje aan te passen. Zorg er dus voor de zekerheid voor dat je een paar goede links scoort vanaf YouTube en (vooral) Google+.

Uitgaande links

Over het belang van inkomende links voor SEO wordt veel gepraat en geschreven, maar over uitgaande links (dat wil zeggen: jij linkt vanaf jouw pagina naar een andere website) is veel minder bekend. Er zijn twee dingen waar de meeste SEO-goeroes het over eens zijn:

  • Te veel is niet goed. Als je pagina na pagina vult met links naar sites met een lage ranking zou Google je zomaar als linkspammer kunnen aanmerken. Weg dus met de blogroll in je sidebar waar al je vrienden in staan en weg met de linkpagina. Als je linkt, doe het dan in de context van goede content en naar sites die relevante waarde bieden.
  • Maar te weinig ook niet. Als je helemaal niet naar anderen linkt, wordt je site een soort doodlopende straat. Dat past niet echt bij het idee van een ‘wereldwijd web’ en zal dus wellicht (harde gegevens heb ik hier niet over) ook de Googlebot tegen de borst stuiten.

Een hoop werk

Klinkt het allemaal als een hoop werk? Dat is het ook. Zijn er snellere manieren om bovenaan in Google te komen? Vast wel. Eerlijk duurt nou eenmaal het langst. Maar als je deze regels volgt bouw je een linkprofiel op dat bestaat uit relevante, natuurlijke links en wapen je jezelf vast tegen toekomstige updates van het Google-algoritme. Bovendien bied je zo de beste ervaring en de meeste waarde voor je lezers. En dat zijn je toekomstige klanten.

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?

5 Replies to “Linkbuilding do’s en don’ts”

    1. Ja, maar het promoten van je content blijft ook belangrijk. Doe dat alleen voor mensen en niet met flauwe trucs.

  1. Nice one. Nu bezig met een on-site optimalisatie, maar ik realiseer me heel goed dat linkbuilding essentieel is. Nu weet ik weer wat beter wat wel en wat niet werkt.

Comments are closed.