Een nieuw twitteraccount: 6 tips om snel te groeien

500px-NewStar‘200 per uur halen we nog niet helemaal. Tot nu toe 3 de hele dag.’ Die reactie kreeg ik op mijn stuk van zaterdag over het kopiëren van volgers van de concurrentie op Twitter. Ik bood aan om even mee te kijken wat er aan de hand was.

Waar de verschillen vandaan kwamen was duidelijk. Het account waar het om ging was net begonnen en had zo’n 25 volgers. Het mijne heeft er rond de 1300. De eigenaar had van diverse andere accounts zo’n 70 volgers uitgezocht om toe te voegen. Ik doe er per sessie zo’n 500-1000. Voor zo’n startend account ziet dat er natuurlijk uit alsof je vreselijk aan het spammen bent. Ze hadden zich dus terecht beperkt.

Maar wat moet je dan doen als je net een twitteraccount hebt opgestart en je wilt snel groeien? 5 tips om je op gang te helpen.

1. Zorg voor goede content en heb geduld

Met al dat gepraat over het krijgen van meer volgers zou je bijna vergeten waar het uiteindelijk om draait: relevante content. Je kunt nog zo veel volgers hebben, als je ze niet geeft wat ze willen zien of lezen lopen ze weg. Het account waar ik het hier over heb is wat dat betreft dik in orde. Een mooie mix van retweets, eigen content, links naar relevante sites en links naar het eigen, ook al goed gevulde, blog. Als ze dat niveau daar vasthouden komen die volgers vanzelf.

 2. Geef jezelf de ruimte

Wil je dan toch met follower copying de zaak wat versnellen, dan kun je voor zo’n startend account wat mij betreft wel een beetje van de 3:2 regel afwijken. Niemand zal je voor een spammer aanzien als je 200-300 mensen volgt in het begin. Mits je natuurlijk goede content en een duidelijke bio hebt neergezet.

3. Zoek influentials en treed met ze in contact

Een goede manier om een nieuw account op de kaart te zetten is het contact zoeken met influentials (mensen met veel volgers) in jouw vakgebied. Door te reageren op hun tweets of ze te noemen bij jouw links vestig je hun aandacht op je. Met een beetje geluk word je door zo’n influential geretweet en zien dus ineens heel veel mensen dat je bestaat. Bij deze aanpak geldt wat eigenlijk voor social media altijd geldt: wees oprecht en relevant. Ga niet zitten slijmen of onzintweets retweeten en versturen. Daar schiet je niets mee op.

4. Promoot het account in je eigen kring

Weten je eigen medewerkers eigenlijk wel van je twitteraccount? En je zakenrelaties? Je vrienden en familie? Licht ze in. Mail het rond en vraag ze te volgen. Het klinkt misschien stom, maar het werkt. De eerste 100 volgers kun je vaak al vinden in je eigen offline netwerk. Het zijn misschien niet allemaal inhoudelijk relevante volgers, maar ze zullen je met plezier af en toe retweeten. En die eerste 100 volgers trekken weer meer volgers. Of, zoals marketeers zeggen: ‘in een leeg café wil niemand zitten’.

5. Link *overal* naar je Twitterpagina

Het spreekt voor zich dat je op zo veel mogelijk relevante websites aandacht vraagt voor het nieuwe account. Op je eigen website heb je als het goed is een hele grote ‘volg ons’-knop. Maar heb je ook al aan je email signature gedacht? Zorg dat je twitternaam ook op alle andere uitingen (presentaties, visitekaartjes, reclamedrukwerk, standmateriaal, enzovoort, enzovoort) duidelijk zichtbaar is.

6. Gebruik hashtags

Veel mensen volgen niet alleen mensen en bedrijven, maar ook ondewerpen op Twitter. Zelf heb ik bijvoorbeeld de hashtags #socialmediamarketing en #contentmarketing in een aparte stream staan. Zo vind ik veel interessant leesvoer. Zie ik een gebruiker die consequent goede content deelt, dan volg ik die natuurlijk. Voorzie je dus je tweets consequent van relevante hashtags, dan kun je een veel groter publiek aanspreken dan alleen je eigen volgers. Je kunt ook aanhaken bij populaire hashtags, maar doe dat alleen als er ook echt een verbinding is met je content, anders maak je je schuldig aan wat op Twitter ‘hashtag spam’ heet en dat wil je natuurlijk niet.

Zo, dat zijn 5 tips om je op gang te helpen met je nieuwe twitteraccount. Heb ik nog killer tips gemist of heb je nog verder vragen, dan hoor ik natuurlijk graag van je, hieronder in de comments of via het contactformulier.

 

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?