Als jij content naar je social media post, zet je dan net als ik meestal hetzelfde op Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn? Waarschijnlijk wel, want ze zijn allemaal aangesloten op je Hootsuite of Buffer en zo is het wel zo makkelijk. In de meeste gevallen is er ook weinig mis met deze aanpak, maar omdat ieder netwerk zo zijn eigen aard heeft kan het lonen om, als je er de mankracht voor hebt, per netwerk eens te kijken wat werkt en wat niet.
Contentmarketing op LinkedIn
Toevallig kwam ik deze week een drietal interessante artikelen tegen over content marketing op LinkedIn. Of eigenlijk helemaal niet zo toevallig, want publishing op LinkedIn is nu een paar maanden oud en de early adopters komen met hun bevindingen.
Simpel schrijven loont

Het eerste artikel dat ik link is van Heidi Cohen. In haar stuk ‘How To Dominate LinkedIn Publishing’ laat ze vooral zien dat er hele specifieke eigenschappen zijn die een stuk populair maken. Zo verbaasde mij de conclusie dat eenvoudig geschreven stukken het het beste doen. Je zou juist verwachten dat op een professioneel netwerk juist ‘slimmere’ taal kon worden gebezigd dan elders. En op donderdag geplaatste stukken doen het het beste.
Magisch marketingalgoritme?
Ook zijn, net als op de rest van het internet, visuals belangrijk. Vrij bizar is echter de piek in views die ontstaat bij posts die exact 8 visuals bevatten. Is hier een of ander magisch marketingalgoritme ontdekt of zijn de data toch een beetje vervuild geraakt? In ieder geval: wordt je LinkedIn straks overspoeld met posts die 8 plaatjes bevatten, dan weet je waar het vandaan komt.
Crosslinken met Twitter

Cohen haalt haar cijfermateriaal uit een stuk op OkDork (geschreven door Paul Shapiro van Search Wilderness), waarvoor 3000 LinkedIn-posts werden geanalyseerd. Dat stuk geeft ook nog een goede tip om het beste uit je LinkedIn-artikelen te halen: promoot ze op andere sociale netwerken. Het ‘crosslinken’, tussen sociale media is sowieso een heel effectief middel dat nog lang niet vaak genoeg wordt ingezet. Twitter blijkt volgens de cijfers het beste middel om de interesse te wekken voor je teksten op LinkedIn.
Exclusieve content
Tenslotte ging Tim Daalderop van Frankwatching naar een masterclass over LinkedIn publishing. Hij doet verslag in dit artikel en deelt 6 tips. Een aantal daarvan is algemeen geldig voor online content marketing (denk aan je call to action, gebruik visuals - het magische getal 8 wordt niet genoemd trouwens), maar de pointers voor mobiel-vriendelijkheid zijn redelijk specifiek. Belangrijkste takeaway: maak voor LinkedIn exclusieve content. Dus geen ingekorte blogposts, maar echte nieuwe content voor je zakelijke contacten.
