Hoe ga je om met externe links in je blogs. Laat je ze in een nieuw venster openen of niet? En kun je überhaupt zien hoe vaak er op geklikt is?
Deze vraag kreeg ik van Kim Dik. Goede vraag, want links zijn wat het web een web maakt en dus onmisbaar op je site. Je wilt je lezers graag van dienst zijn door te linken naar interessante informatie, maar je wilt ook graag dat ze op je site blijven om ze uiteindelijk in klanten te kunnen veranderen.
Ja dus
En dat is meteen het antwoord op de vraag: ja, externe links laat je openen in een nieuw venster (of tabblad, net hoe je bezoeker zijn browser heeft ingesteld). Zo bied je extra informatie zonder dat bezoekers van je site ‘weglekken’. Ze krijgen als het ware de mogelijkheid om de pagina waar je aan refereert ‘erbij te pakken’ en zo een nog beter beeld te krijgen van wat jij ze wilt vertellen.
Hoe doe je dat?
Werk je met WordPress, dan is het makkelijk. Je hoeft alleen maar het vakje ‘Open link in new window/tab’ aan te klikken bij het invoegen van de link (zie afbeelding). Werk je direct in HTML, dan moet je je link van het attribuut ‘target=”_blank”’ voorzien:
<a href="https://www.boukevlierhuis.nl" target="_blank">Het weblog van Bouke Vlierhuis</a>
Het tracken van uitgaande links
Het tweede deel van de vraag is iets ingewikkelder. Want ja, je kunt bijhouden hoe vaak er op externe links geklikt wordt. Dat is handig als je bijvoorbeeld wilt weten hoeveel traffic je genereert voor een partner, gastblogger of adverteerder. Maar je moet er wel iets voor doen. Ik laat twee manieren zien.
Google Analytics
Hoe je uitgaande links trackt met Google Analytics, staat in de handleiding
UPDATE (november 2022): Ben je al over naar GA4, dan heeft OptimizeSmart een uitgebreide handleiding voor je.
Bitly
Je kunt ook een externe tracker als Bitly gebruiken om uitgaande links te monitoren. Het invoegen van links in je site wordt dan wel een tweetrapsproces: eerst plak je de link in Bitly. De (verkorte) link die Bitly dan voor je maakt voeg je vervolgens in in je webpagina. Nu kun je, net als bij links die je in social media plaatst, in je Bitly stats zien hoe vaak er op je uitgaande links geklikt wordt.