Nog 1 keer dan: waarom je als ondernemer moet bloggen

De meeste ondernemers vinden bloggen nog steeds een heel gedoe. En dat is het ook. Toch moet het.

De meeste ondernemers vinden bloggen nog steeds een heel gedoe. En dat is het ook. Het iedere week weer bedenken, schrijven, redigeren en online zetten van een interessant stuk kost nogal wat tijd en moeite. Maar toch: als je je online marketing serieus neemt zal bloggen daar een belangrijk onderdeel van moeten zijn.

Waarom ook alweer? Het is al in duizenden blogposts samengevat, maar ik zet de belangrijkste redenen nog even voor jullie op een rij.

Laten zien wat je weet en kan

Op het web draait alles om autoriteit. Je kunt duizend keer roepen dat je alles weet van je vak, maar mensen geloven het pas als ze het zelf ervaren. Een site vol waardevolle kennis over jouw vakgebied in hapklare, leesbare brokken, doet op dat gebied wonderen. En dat is dus precies wat een blog is.

Relaties opbouwen

Als iemand voor het eerst op je site komt, zal hij hoogstwaarschijnlijk niet meteen klant worden. Misschien bied je wel een dienst aan die interessant voor hem is, maar heeft hij je op dit moment niet nodig of is hij zich nog aan het oriënteren. Om zo'n sitebezoeker in een klant te veranderen moet je twee dingen doen:

  1. Ervoor zorgen dat hij zich abonneert op je nieuwsbrief of op een van je sociale kanalen
  2. Zorgen dat hij een reden heeft om naar je site terug te komen. En daarvoor is een blog het perfecte middel.

SEO

[caption id="attachment_900" align="alignright" width="300"]Bron: orangesoda.com Bron: orangesoda.com[/caption]

Als ik aan een site voor een klant werk, is SEO vrijwel altijd een belangrijke eis. De tijd dat je bovenaan in Google kwam als je maar vaak genoeg de juiste zoekwoorden gebruikte, ligt echter ver achter ons. Ik plak hiernaast even een plaatje uit 2010, dat al aangeeft dat het gebruik van keywords on site maar voor 15% je search ranking bepaalt. De rest wordt direct of indirect bepaald door (de kwaliteit van) de links naar je site. Gezien de tendens van de aanpassingen die Google doorvoert, waarbij de nadruk steeds meer op social media, sharing en interactie komt te liggen, zal dat nu naar verwachting nog minder zijn. Met andere woorden: je zoekwoorden moeten op orde zijn, maar zonder goede inkomende links heb je er niks aan. En hoe krijg je goede links? Juist: door goede stukken te schrijven.

Social media

Social media is belangrijk voor je marketing. Hoewel niemand met cijfers precies kan laten zien (mind you: dat kan bij 'klassieke' marketing ook niet) hoeveel je nou eigenlijk kunt verdienen op social media, zijn we het er met zijn alleen wel over eens dat aanwezigheid in het sociale gesprek onmisbaar is. Dus zit je op de relevante kanalen, ga je het gesprek aan met je doelgroep en deel je relevante content. Met social media alleen ga je het echter niet redden. Uiteindelijk zul je mensen een keer zo ver moeten krijgen dat ze zich op je website in je product gaan verdiepen. Je kunt (en moet) natuurlijk af en toe naar je productpagina's linken, maar dat wordt gauw saai. Je maakt je veel populairder door af en toe mooie nieuwe content te publiceren en die aan je volgers/likers/connecties aan te bieden. Bloggen dus.

Nog steeds niet overtuigd? Vragen? Wil je het eens over bloggen hebben met een kop koffie erbij? Ik hoor graag van je!

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(