Project Jij: wat is mijn concurrentievoordeel?

ProjectJijGoed, toen was ik dus ondernemer. Dat ben ik natuurlijk al een tijdje, maar eigenlijk voelde dat nooit zo. Ik ben nooit echt ‘een bedrijf begonnen’. Het was meer dat ik graag mijn eigen dingen op mijn eigen manier wilde doen en werken voor een baas paste daar nou eenmaal niet echt bij.

Maar ik was het boek Project Jij van Reid Hoffman en Ben Casnocha aan het lezen (motto: ‘Iedereen is ondernemer’) en ik realiseerde me pas echt wat ondernemen eigenlijk is.

De strekking van het boek is dat je, ook al heb je gewoon een vaste baan, als een ondernemer met je carrière bezig moet zijn. De zekerheden van twintig jaar geleden – onderaan beginnen, omhoog klimmen, steeds meer verdienen en dan een welverdiend pensioen – zijn verdampt. Bedrijven leven korter dan hun werknemers, markten veranderen op een niet eerder waargenomen tempo en de meeste carrièrestappen zijn tegenwoordig stappen zijwaarts en niet noodzakelijk omhoog.

Daarom is het belangrijk om ook buiten je directe werkkring aan je netwerk te werken en om je CV niet puur op te hangen aan die ene baan. Denk continu na over wie je bent, wat je wil, wat je kan en welke behoeftes er rijzen in de markt. Zorg dat je altijd een plan B hebt, maar omschrijf dat plan B niet al te exact, anders raak je vast in je denken. Kijk gewoon wat er langs komt, welke kansen zich aandienen en probeer die kansen te grijpen die aansluiten bij hoe jij je als mens wil ontwikkelen. Allesbepalend daarbij is het continu balanceren van je ambities, je vaardigheden en de mogelijkheden van de markt.

Laat je in deze tijd je lot afhangen van wat je baas voor je in petto heeft, dan zou de zekerheid van een vaste baan wel eens een gevaarlijke schijnzekerheid kunnen zijn.

Het was oktober 2003, bijna tien jaar geleden, toen ik voor het laatst de deur van een kantoor waar ik ik in loondienst was achter me dichtdeed. En zelfs toen, in mijn korte carrière als brave fulltime werkende hogeropgeleide en op een moment dat de kredietcrisis alleen nog maar bestond op de opiniepagina van het Financieel Dagblad, maakte ik al een heleboel mee op het gebied van reorganisatie, outsourcing en soortgelijke ellende. Het was me toen in ieder geval al duidelijk dat het veiliger (en ook veel leuker) was om je lot in eigen hand te nemen.

Bij 90% van wat Hoffman en Casnocha vertellen (praktijkoefening: ga koffie drinken met mensen die interessante dingen doen en kijk wat je van ze kan leren) denk ik dus: DOH.

Maar het kan altijd beter. Zo besloot ik een van de oefeningen uit hoofdstuk 1 op te pakken. Daarbij is het de bedoeling om je LinkedIn-profiel (Hoffman is oprichter van LinkedIn, dus die netwerksite komt nogal eens voor in het boek) zo op te poetsen dat het duidelijk maakt wat je concurrentievoordeel is. Dus: waarom kun jij wat je doet beter dan een ander?

Onder het kopje ‘network intelligence’ staat daar: ‘Vraag aan drie mensen die je vertrouwt wat ze als jouw sterke punten zien’. Dat heb ik dus gedaan. Goed voor je ego, kan ik je vertellen (je vraagt naar je sterke kanten, mind you – als ik mensen naar mijn zwakke kanten zou gaan vragen, zouden ze vast ook wel het een en ander te vertellen hebben).

Ook hier blijkt trouwens dat je als ondernemer de vragen die Project Jij stelt meestal zelf ook al wel gesteld hebt. Mijn belangrijkste kracht, vinden ook de mensen die ik sprak, is dat ik gevoel voor tekst combineer met gedegen technische kennis. Belangrijke tweede (en iets wat ik zelf helemaal niet zo bewust ervaar) is ‘initiatief – gewoon doen – niet lullen maar poetsen’. Daarnaast kwamen er veel zachte vaardigheden langs. Vooral communicatief: scherp observeren, vervolgens duidelijk formuleren en uitleggen. Daar ben ik heel blij mee, want het past goed bij mijn ambitie om meer trainingen en workshops te gaan geven.

Maar goed, dan moet je nog in een mooie elevator pitch (model: omdat ik [vaardigheid/ervaring] heb, kan ik beter [specifiek werk] dan [vergelijkbare mensen in mijn branche].) zetten dat je een goede schrijver met relevante technische kennis bent die het ook nog eens allemaal goed kan uitleggen? ‘Jij bent geen tekstschrijver, jij bent een contentspecialist. Dat is breder’, werd me verteld. Ja, prachtig. Maar breder is ook vager. Bij tekstschrijver kan men zich iets voorstellen. ‘Contentspecialist’ klinkt als iets uit het woordenboek van de marketingbla.

Mijn huidige LinkedIn-tagline is ‘Schrijver voor web en social media’. De payoff van mijn bedrijf is ‘Tekst en techniek voor het web’. Samen zeggen ze het wel zo’n beetje, maar de vertaling naar een profiel, op LinkedIn en elders, dat een sterk concurrentievoordeel uitstraalt kan scherper.

Ik ga eraan werken. Houd mijn LinkedIn-profiel in de gaten!

 

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?

2 Replies to “Project Jij: wat is mijn concurrentievoordeel?”

  1. Leuke blog Bouke,

    Geïnspireerd door een oud collega, Pascal Waanders, ga ik binnenkort ook aan de blog. Ben benieuwd, hij is ooit begonnen zijn ervaringen rond de behandeling van zijn ziekte kanker te delen. Check “De Grote Optimist”.

    Hou je in de gaten ;-P

    Ralph.

Comments are closed.